tisdag, november 06, 2012

rakuhelg

Det var första gången och det var spännande.

Först packa ugnen med de skröjbrända och glaserade sakerna. En sak fattade eld och lade sot i det snövita landskapet i ugnen, men det gjorde inget. Det var vackert. När gasen slogs på glödde det ur ugnens innanmäte.


När glasyrpulvret smält ut och blivit blankt plockade vi ut sakerna med en lång tång. Ned i tunnor med sågspån och snabbt snabbt på med mer sågspån. Efter en hel dag i röken luktar man som en hel kolmila och jag fick lite märkliga blickar på tunnelbanan och tåget mellan stockholm och uppsala och när jag kom hem upptäckte jag att jag luktade lägereld ända in i underkläderna..


Sedan grävs de heta och svartsotiga sakerna fram ur spånet och läggs ned i vattnet. Efter en stund i vattnet kommer det allra mest spännande -att få tvätta av svärtan och se vad som hänt. Blev krackeleringarna så svarta som man ville, hur blev glasyren, stämmer form, färg och tanke.


Här en annan kursdeltagares spöke i tvätten.
Hur mina saker blev, det får ni se framöver!

5 kommentarer:

PetraO sa...

Shit vad spännande - och vackert!

med nål och tråd sa...

Coolt! Jag hade ingen aning om att det var så annorlunda jämfört med vanlig glasyrbränning

Pysselfarmor sa...

Visst är det spännande, som magi!

Jag har testat att bygga en vedeldad ugn för rakubränning - fungerade jättebra!

krakel sa...

Tycker rakubrända saker är SÅ vackra. Vill se dina saker nu!

Wallinskaya sa...

Wow, spännande. Ser fram emot att se färdiga saker.